The Big Five!!! (+ bonus van een jachtluipaard) - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Ferry Niekamp - WaarBenJij.nu The Big Five!!! (+ bonus van een jachtluipaard) - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Ferry Niekamp - WaarBenJij.nu

The Big Five!!! (+ bonus van een jachtluipaard)

Blijf op de hoogte en volg Ferry

05 Oktober 2017 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Vanochtend ging om half 6 de wekker al. Leuk joh, vakantie... Toen ik goed en wel wakker was reden we het Krugerpark al binnen. Het bekendste wikdreservaart van Zuid-Afrika/de wereld. Vandaag dan toch maar verder op zoek naar de overige dieren van de Big Five die we nog niet hadden gezien. Naast de buffel, de neushoorn en de olifant konden we dus op zoek naar een leeuw en een luipaard.

Dit zoeken deden we wel vanuit de bus en alleen vanaf geasfalteerde wegen (morgen gaan we weer met jeeps in het park en wel offroad). Dus de kans dat je het van dichtbij zag leek minder groot. Dat leek in eerste instantie ook het geval. Naast veel impalas waren er verder weinig dieren te zien. Vroeg opstaan en niets zien, dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Na een koffiestop veranderde het gelukkig. Al snel zagen we veel autos voor ons stoppen (en we hadden al gehoord dat er in de buurt wat moest zijn). Maar helaas, dit keer lag het niet aan mijn spot-ogen, maar niemand zag verder wat. Dus helaas, weer verder. Weer een kilometer of wat weer veel auto's. Goed kijken, ligt daar nu een tak op de rots? Nee, nog eens goed kijken...  Jaaaaaah, jachtluipaard op 11 uur!!!!!! Een van de uniekere dieren om te zien ligt gewoon in ons gezichtsveld. Niet 1, maar zelfs 2. Wow!

Verder rijdend kwamen ook de olifanten weer in zicht. Nu niet op wat grotere afstand van de eerste keer dat we ze zagen, maar nu echt op een paar meter. Zelfs stoppen met de bus omdat meneer even de weg over wilde steken.  En na een overstekende olifant lag er een hyena badend in een modderpoel. Alles volgde zich nu wel heel snel achterelkaar op. Geweldig.
Vanwege de vele stops door de dieren wel wat achter op het reisschema, dus voor de lunch snel wat pakken uit een winkeltje wat weer uitdraaide op een groot chipsfestijn, in ieder geval achterin de bus.

Oke. Dit verhaal was geschreven voor de avond safari van vanavond. Dan komt nu het enthousiaste gedeelte.

Na aankomst in het hotel snel even naar de kamer en snel weer terug om in een jeep te stappen voor een avond safari in een prive gedeelte dat grenst aan het Krugerpark (zonder dat er een hek tussenzit). Het begon weer vrij standaard, zebras, antilopes, giraffes e.d. Wel iets meer offroad dan de vorige en vooral op zoek naar de leeuw en luipaard, want ja. Die hadden we nog niet gezien. Beetje teleurstellend dat we de leeuw ook tijdens deze safari niet zagen, ondanks de pogingen van de ranger. Wat wel erg mooi was, was hey vinden van een hyena familie met een jong van ongeveer 2 weken oud. Die laten zich, zeker in het daglicht eigenlijk nooit zien. Mooie meevaller.

Na een tussenstop met een verfrissend biertje zagen we de zon snel ondergaan en werd het donker. De echte avond safari kon starten. Erg donker en de ranger die al schijnend met een felle lamp zoek ging naar de dieren. Zijn lamp schoot echter van hot naar her en in een snelheid die ik niet kon volgen. Hieruit kon hij toch niets wijzer worden? Maar goed. Lang rijden en inderdaad niets te zien. Hoop door iedereen wel opgegeven dat we uberhaupt nog wat zouden zien totdat de radio ineens een bericht uitzond, gevolgd door "Hold tight!" van de ranger. En dat weer gevolgd door een race over een zandweggetje zonder licht. Maar het had dus een hele goede reden. Een luipaard! En yes, gezien! Dat was nummer 4 van de Big Five!

Na de luipaard terug naar de poort van het park want het einde van de safari was in zicht. Vlak voor de uitgang stapt de ranger ineens op de rem. Volgens hem had hij, met het wild in het rondschijnen, een leeuw gezien. Snel proberen om te checken of het zo was en om er dichtbij te komen. En ja! Ook nu had jij weer gelijk. Leeuwen!!!

Dat was dus nummer 5 van de Big Five (+ de bonus van een jachtluipaard). En ik moet zeggen, dat geeft een heel speciaal gevoel, het gevoel van een overwinning of iets dergelijks. De leeuwen werden dus ook onder luid gejuich begroet. In een dag de hele Big Five gezien. Iedereen blij!